vrijdag 28 september 2007

Meten is weten?

Zoals menig student ben ook ik onderhevig aan de meest basale wet der economie: "Ik wil meer geld en ik wil het nu!". Voordeel in een studentenstad is dat werkaanbiedingen legio (zo'n Lingo-woordje! Lejchiejow, el ee cheej ie ow) zijn. Helaas pindakaas - et pour les francophones: dommage cacahuettefromage - bevinden deze jobaanbiedingen zich meestal in de horecagerelateerde sfeer. Opdienen, afwassen, schoonmaken, den tuttefrut van onder de tafels krabben, noem maar op! Diegenen die mij een beetje kennen weten dat ik elke vorm van fysieke arbeid schuw als was ik een zilvervisje in de spotlights. Dankzij de juiste connecties - dank u Rebus - heb ik een geweldig jobke op de kop kunnen tikken. Zijnde... latjes uitdelen! Spanning, sensatie, avontuur en mindblowing plotwendingen zijn voor mij even alledaags als voor ons Mindy (de Mega versie dan). Hoe gaat dit fenomeen in z'n werk? Het is simpel!

Hoe deel ik latjes uit
1. U positioneert uzelf strategisch voor de ingang van het desbetreffende leslokaal (ofte aula ja als we geleerd willen doen). Essentieel in deze stap is het sluiten van andere deuren waar schalkse studenten mogelijks een toegang tot de aula in zouden kunnen herkennen. Voordeel is wel dat het eerstejaars (ofte eerste bachs) zijn die door ons moeten worden - bij gebrek aan een beter woord - bediend en die dutskes zijn zo braaf om dan enkel die ingang te nemen. God bless'em.
2. U neemt een stapel latjes en geeft een exemplaar (niet van de stapel, van elk latje) aan elke passerende leerling (hihi, leerling).
3. U is vriendelijk en zegt "asjeblieft".

"Geen probleem!" hoor ik u denken. Ho maar. Het repetitieve karakter van met name stap 3 zorgt na een keer of 50 voor de nodige irritatie. Ik denk dat ik nog nooit zo veel keer binnen de tijdspanne van -even rekenen- 24 uur (die was simpel) dat woord heb uitgesproken. Waardoor bij mij de gedachte van de dag, zoals u onderaan vindt, opborrelde.

En dan nog dit! Meer uitleg is absoluut overbodig.

Onder voorbehoud van last-minutewijzigingen zal het evenement volgend verloop kennen:

* 19.00 uur: deuren open voor het publiek
* 20.30 uur: aanvang
* 21.45 uur: pauze
* 22.15 uur: aanvang deel twee van het concert
* 23.30 uur: verwacht einde van het concert


Of toch, twee woorden: REGI! REGI!

Tot slot, zoals beloofd, de denkoefenig van de dag:
Bestaan er naast asjeblieft/alstublieft ook nog andere uitdrukkingen die je kan gebruiken wanneer je mensen iets vriendelijk wil overhandigen?
P.S. Die uursaanduiding hier onderaan klopt hoegenaamd niet. Het is volgens mij een truc om jullie voor te houden dat ik enkel 's nachts leef of zo. Ha! Wat een onzin. En dan ga ik nu een sappig maagdje schaken want ik heb vers bloed van doen.

Geen opmerkingen: